Mexico Entero
Informacje dla podróżnychHistoria MeksykuMeksyk dziśAmeryka ŁacińskaMój MeksykPrzewodnik JukatanNasi partnerzyGaleriaKontakt

Teologia Wyzwolenia

Teologia Wyzwolenia

 

"Kiedy daję biednym chleb, nazywają mnie świętym. Kiedy pytam, dlaczego biedni nie mają chleba, nazywają mnie komunistą".

Dom Helder Cámara
 

Jeszcze nie umilkły echa opublikowanego 10 lipca 2007 roku dokumentu Kongregacji Nauki Wiary o zagadnieniach dotyczących natury Kościoła Katolickiego, który ogranicza dialog ekumeniczny pomiędzy Kościołami. Wzbudził on olbrzymie kontrowersje nie tylko w Europie, ale też i na innych kontynentach. W Ameryce Łacińskiej mocne wystąpienia takich teologów jak Leonardo Boff czy Pablo Suess przypominają o istnieniu innej wizji chrześcijaństwa, wizji, która zrodziła się ponad 40 lat temu na tym kontynencie pooranym niesprawiedliwością i cierpieniem milionów osób.

Teologia wyzwolenia, bo o niej mowa, do dzisiejszego dnia wzbudza olbrzymie kontrowersje. Z jednej strony wielbiona przez rzesze teologów i zwykłych chrześcijan, z drugiej potępiana przez Watykan i konserwatystów, oskarżana o tendencje komunistyczne i dążenie do krwawych przewrotów w ramach walki klas. Dla niektórych ciągle żywa i aktualna, dla innych przegrana, potępiona i dogorywająca w zaciszu akademickich sal. Prawdą jest, że nikt nie może przejść obok niej obojętnie, i nikt nie może zaprzeczyć jej wielkiego wpływu na to, czym jest dzisiaj kontynent latynoamerykański.

Lata 50-te i 60-te w Ameryce Łacińskiej nie należały do spokojnych. Prawicowe dyktatury wojskowe, popierane przez USA, nagminnie łamały prawa człowieka i walczyły z wszelkimi oznakami demokracji. Rewolucja kubańska, rządy Perona, czy później Allende na krótko przywracały nadzieje wielu milionów latynoamerykanów. W tych latach, w favelach wielkich latynoskich miast rodziła się nowa wizja chrześcijaństwa, którą w 1971 roku peruwiański ksiądz i teolog Gustavo Gutiérrez nazwał teologią wyzwolenia. Punktem wyjścia tejże teologii jest odpowiedź na najbardziej nurtujące rzesze biednych pytanie: W jaki sposób być chrześcijaninem w czasach niesprawiedliwości i wyzysku? To nie sekularyzacja, materializm czy ateizm są głównymi problemami przed którymi stoi Kościół w Ameryce Łacińskiej, ale niesprawiedliwość, głód i ubóstwo milionów ludzi. I chrześcijaństwo musi na te problemy odpowiedzieć, „a wiara – jak mówi Leonardo Boff - musi zaangażować się na rzecz sprawiedliwości społecznej, aby umożliwić włączenie do rodziny ludzkiej 2/3 mieszkańców naszego globu”.

Podstawą teologii wyzwolenia jest opcja na rzecz ubogich. Ubóstwo to śmierć, zarówno w sensie fizycznym, jak i antropologiczno-kulturowym (niszczenie kultury i inności), psychologicznym i duchowym. A chrześcijaństwo to życie. Tak więc opcja na rzecz ubogich jawi się jako imperatyw chrześcijański, który wymaga nawrócenia oraz praktykowania miłości, solidarności i sprawiedliwości. Cała praxis teologii wyzwolenia opiera się na metodzie trzech kroków: zobaczyć (ver), osądzić (juzgar) i działać (actuar).

Pierwszym krokiem rozważań teologicznych jest analiza sytuacji, w której żyje kontynent latynoamerykański. Wysoka śmiertelność dzieci, podstawowe problemy zdrowotne, głód, bezrobocie, emigracja, niesprawiedliwe struktury społeczne to tylko wierzchołek góry lodowej. Jak to wszystko poznać i nazwać? Poprzez analizę nauk społecznych, a wśród nich socjologii marksistowskiej, która posiada najlepsze instrumenty do tego typu analizy.

Po rozpoznaniu problemu przychodzi moment na drugi krok, w którym to socjologia przeradza się w teologię, w oświecenie Słowem Bożym zastanej rzeczywistości. A co mówi Słowo Boże? Należy denuncjować niesprawiedliwość jako grzech przeciwko Bogu, głosić Dobrą Nowinę o Bogu, który jest Bogiem Życia wysłuchującym krzyku ubogiego i pragnącym stworzenia nowej ludzkości i budować Królestwo Boże już tu na ziemi.

Potem przychodzi moment konkretnego działania, czyli nawrócenia, opcji na rzecz ubogich i tworzenia sprawiedliwej ludzkości. Wiara, według teologów wyzwolenia, to nie konkretny projekt polityczny opowiadający się za konkretna opcją polityczną, ale walka z grzechem, który stoi u podstaw niesprawiedliwości. To nie tylko praca charytatywna, pomoc w rozwoju jednostek i całych społeczeństw, ale tworzenie z ludzi podmiotów, a nie tylko przedmiotów transformacji społecznej.

Z tych trzech pryncypiów rodzi się konkretna aktywność chrześcijan na polu społecznym, politycznym i religijnym. Jedną z nich jest tworzenie Kościelnych Wspólnot Podstawowych (Comunidades Eclesiales de Base). Są to małe wspólnoty wiernych, które pogłębiają swoją wiarę poprzez uczestnictwo w sakramentach, katechezach i formacji chrześcijańskiej i ludzkiej, a także czynnie uczestniczą w życiu społeczno-politycznym poprzez działalność w stowarzyszeniach, organizacjach i związkach zawodowych. Z Kościelnych Wspólnot Podstawowych wywodzi się wielu znanych polityków latynoamerykańskich, a także ludzi głęboko zaangażowanych w procesy społeczno-polityczne. Z KWP miał relacje prezydent Brazylii Luiz Inácio Lula da Silva czy brazylijski Ruch Chłopów bez Ziemi.

Wielu teologów, jak na przykład Leonardo Boff, bp. Pedro Casaldáliga, Gustavo Gutiérrez, Jon Sobrino, Frei Betto, bp. Samuel Ruíz, czy kard. Paulo Evaristo Arns nie tylko tworzy teoretyczną doktrynę, ale aktywnie uczestniczy w codziennym życiu ubogich. Abp. Oscar Romero i ks. Ignacio Ellacuría zostali zamordowani, bo bronili w imię Ewangelii praw biednych. Niektórzy poszli nawet w skrajności. Ks. Camilo Torres „rzucił sutannę „ i stał się członkiem lewackiej Armii Wyzwolenia Narodowego w Kolumbii. Ks. Ernesto Cardenal został jednym z ministrów w rządzie sandinistowskim w Nikaragui.

Dlaczego teologia wyzwolenia wzbudza tyle kontrowersji? Wydaje się, że jest wiele powodów. Jeden z nich to fakt, iż jest to pierwsza teologia, która powstała poza kręgiem europejskim łamiąc w ten sposób eurocentryzm teologiczny. Następny to niezrozumienie jej w kręgach watykańskich. Dwa dokumenty Kongregacji Doktryny Wiary opublikowane w latach 80-tych dokonują negatywnej analizy tego zjawiska. Głównym zarzutem są próby połączenia przez teologię wyzwolenia chrześcijaństwa z marksizmem. Jest to o tyle niesłuszny zarzut, o ile najważniejsi teologowie od zawsze utrzymywali, że marksizm nigdy nie był głównym punktem ich odniesienia. Była za to opcja na rzecz ubogich i zepchniętych na margines. Trzeci powód to panująca w pewnych środowiskach kościelnych wizja chrześcijaństwa zredukowanego do samych sakramentów, nie wychodzącego poza drzwi świątyni.

Co dalej z teologią wyzwolenia? Wielu przedstawicieli Kościoła już ją uśmierciło, a ona ciągle żyje i jest nadzieją dla setek milionów ubogich. Dziś, oprócz swego skrzydła tradycyjnego, idzie w kierunku teologii ekologicznej (Leonardo Boff) i szybko rozwijającej się teologii indiańskiej (bp. Samuel Ruíz). Gustavo Gutierrez powiedział kiedyś znamienne słowa: „Bardziej niż przetrwanie teologii wyzwolenia interesuje mnie cierpienie ubogich oraz ich możliwość przetrwania w dzisiejszym świecie.” Wydaje się, że przyszłość chrześcijaństwa zależy nie tylko od tego czy Chrystus będzie przepowiadany, ale jak będzie przepowiadany.

 
 
 

Artykuł opublikowany w miesięczniku „Globtroter”
 
autor: Paweł Skiba

 

 

 

Wykorzystane na stronie elementy graficzne, teksty oraz projekt witryny podlegają prawom autorskim. Nie zezwala się na kopiowanie, modyfikacje, publikowanie jakiegokolwiek fragmentu  lub całości strony bez wiedzy i zgody autora strony. Nasze propozycje są autorstwa właściciela strony i kopiowanie, przetwarzanie oraz udostępnianie innym osobom bez zgody jest zabronione i egzekwowane na podstawie Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. Nr 24, Poz.83, Dz. U. Nr 44, Poz. 170 z późniejszymi zmianami).

tags: mexico entero meksyk wycieczki wycieczki fakultatywne po Jukatanie wycieczki fakultatywne w Meksyku Mexico Meksyk Jukatan cenota ikkil cenoty na Jukatanie Coba Tulum Chichen Itza Playa del Carmen Cancun Xcaret Holbox Riviera Maya wycieczka po Jukatanie wycieczki objazdowe Meksyk polskie biuro podróży w Meksyku polscy rezydenci w Meksyku Guadalupe nurkowanie na rafie koralowej wynajem samochodów w Meksyku nieruchomości Meksyk fakultety w Meksyku wycieczki po Ameryce Łacińskiej wakacje Meksyk hotele w Meksyku Gwatemala Belize Ameryka Środkowa Kolumbia Wenezuela Peru Chile Ekwador Argentyna Brazylia Galapagos


Wykorzystane na stronie elementy graficzne, teksty oraz projekt witryny podlegają prawom autorskim. Nie zezwala się na kopiowanie, modyfikacje, publikowanie jakiegokolwiek fragmentu lub całości strony bez wiedzy i zgody autora strony.

© 2009-2013 mexicoentero.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone - SiteMap - Tworzenie stron Xann Internet Solutions - Projekt strony: Ewa Pytel-Skiba

Ta strona korzysta z plików Cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności